Vier vragen over de vliegtaks

Gepubliceerd op 17-05-2019

Komt er binnenkort een vliegtaks? Zo ziet het er wel naar uit. Maar, wat betekent zo’n vliegtaks precies? Waarom is er nood aan? Wat zal de invloed zijn op de werkgelegenheid, onze economie en onze portemonnee? Wij onderscheiden voor u feit van fictie.

airplane-2745898_1920

Vliegtaks is hetzelfde als kerosinetaks

Niet waar

De vliegtaks is een rechtstreeks heffing op de ticketprijzen, terwijl de kerosinetaks verwijst naar een belasting op de brandstof. Er zijn 7 landen in Europa die een vliegtuigtaks heffen, maar het gebruik van kerosine wordt op dit moment nergens in Europa belast.

Wanneer zo’n taks ter sprake komt, wordt steevast verwezen naar internationale afspraken die op het einde van de Tweede Wereldoorlog zijn gemaakt om vliegtuigbrandstof vrij te stellen van accijnzen. Een recente internationale studie van de Europese Commissie leert ons dat verschillende grote luchtvaartmarkten, zoals de VS, Canada en Japan, ondertussen wél een taks op kerosine heffen, weliswaar voor binnenlandse vluchten. De kans bestaat dat dergelijke kerosinetaks op termijn ook in Europa zal ingevoerd worden.

België heft al taksen op vliegtickets

Niet waar.

Het is fout om te zeggen dat de luchtvaartsector niet zwaar belast wordt. Er zijn kosten voor het gebruik van de luchtverkeersleiding, overvliegrechten, start - en landingsgelden, luchthaventaksen, nationale passagierstaksen,… Bovendien vraagt Brussels Airport extra kosten voor wie met een oud en luid vliegtuig wil landen.

De sector wordt zeker geconfronteerd met een aantal accijnzen, maar dat geldt niet voor de consument. Zo is de BTW niet van toepassing op vliegtickets. Alleen op binnenlandse vluchten, die amper plaatsvinden, heft ons land het laagste btw-tarief van 6%. Met een vliegtaks van 7,47 euro (zoals in Duitsland) zou de ticketprijs met 4 procent stijgen en jaarlijks 142 miljoen euro opbrengen voor de staatskas.

Vliegen is in Europa goedkoper dan elders in de wereld

Waar.

De ticketprijzen vertonen wereldwijd ruwweg hetzelfde patroon. Maar, er is wereldwijd wel een significant verschil in de belastingtarieven. In de Europese Unie betaalt een passagier gemiddeld 11 euro belasting op een vliegticket. Dat komt vooral omdat het VK (40,04 euro), Italië (22,82 euro) en Duitsland (18,12 euro) dat bedrag omhoog trekken. In markten die vergelijkbaar zijn met Europa, zoals Australië (40,28 euro) en de VS (15,04 euro), ligt de gemiddelde belasting op tickets hoger.

Extra taksen zal de luchtvaartsector hard treffen.

  136