Met uw zakenrelaties naar het WK voetbal

Gepubliceerd op 13-06-2018

Het wordt een zomer vol voetbal. Misschien hebt u een trip naar Rusland gepland met uw zakenrelaties. Of u organiseert een evenement voor uw klanten om samen op groot scherm naar een match van de Rode Duivels kijken. Of u heeft alvast een loge geboekt voor het volgend voetbalseizoen in de nationale competitie. Zorg dan dat u weet u hoe de fiscus aankijkt tegen de kosten die u maakt voor zo’n evenement.

Reclamekosten of receptiekosten?

De grote vraag is of de kosten reclamekosten zijn of receptiekosten:

  • Reclamekosten of publiciteitskosten zijn kosten die u maakt om uw (potentiële) klanten te laten kennis maken met uw onderneming en uw (nieuwe) diensten of producten. Deze kosten zijn 100 % aftrekbaar.
  • Receptiekosten of kosten voor onthaal zijn de kosten die u maakt om bezoekers in uw onderneming te ontvangen, bv. om hen een drankje of hapje aan te bieden, bloemen aan de receptie. Deze kosten zijn maar voor de helft aftrekbaar.

Het onderscheid tussen de twee is evenwel niet altijd even duidelijk. Daardoor ontstond er al eens discussie tussen de belastingplichtige en de administratie. Wat bijvoorbeeld met cateringkosten voor een evenement dat u organiseert om een nieuw product voor te stellen. Recent heeft de minister van Financiën toegegeven dat het doel van de kosten doorslaggevend is. Cateringkosten die gemaakt worden voor een publicitair event worden daardoor volledig aftrekbaar.

En wat als u met uw klanten naar het WK kijkt?

Alles hangt er vanaf wat u juist voor uw zakenrelaties doet. Als u enkel kaarten voor een wedstrijd geeft, zijn dat geen publiciteitskosten. Er hangt immers geen promotie van uw bedrijf of haar producten/diensten aan vast. Als u een groep klanten uitnodigt om op uw bedrijf of op een andere locatie op groot scherm naar een wedstrijd van de Rode Duivels te komen kijken, kunnen de kosten voor de organisatie hiervan eventueel wel als publiciteitskosten worden beschouwd. Zorg er dan wel voor dat u duidelijk reclame maakt voor uw bedrijf, bv. door logo en naam van het bedrijf duidelijk op verschillende plaatsen uit te hangen. Een goede raad: houd voldoende bewijsstukken bij (bv. foto’s van het event waaruit blijkt dat er reclame werd gemaakt).

Het personeel doet ook mee

  209