Hocus pocus focus: de sleutel tot succesvolle marketing

Marketing is essentieel geworden voor elke vrije beroeper, ook voor de boekhouder en accountant. Barend Blondé, consultant in management advies aan vrije en juridische beroepen, ziet focus als de sleutel tot succes en zal dit ook toelichten op het BIBF-event van 13 november. TaxWorld legt hem nu al even op de rooster.

Stelt u zich even voor.

Ik ben consultant gespecialiseerd in management advies aan vrije en juridische beroepen. Ik werk bijna uitsluitend voor vrije beroepers en bedrijfsjuristen.

Ik ben jurist met een aanvullende opleiding bedrijfseconomie. In 1997 werd ik de eerste voltijdse marketing professional in de sector van de vrije beroepen. Gedurende zeven jaar was ik marketing manager van Loeff Claeys Verbeke, later Allen & Overy België.

In 2006 richtte ik, samen met Antoine Henry de Frahan, het adviesbureau FrahanBlondé op. FrahanBlondé focust zich op advies op vlak van associatieaangelegenheden, strategie, marketing en human ressources.

Ik ben auteur van het boek “Marketing voor Vrije Beroepen” dat verscheen bij Minerva Uitgeverij in 2011. Ik geeft regelmatig opleidingen voor onder meer het Instituut voor Bedrijfsjuristen, de Koninklijke Federatie voor Notarissen en Unizo.

Sinds 2013 ben ik ook onafhankelijk bestuurder bij Moore Stephens Belgium.

Marketing en cijferberoepen is geen logische combinatie. Je hoort ook vaak: ik heb genoeg klanten, waarom moet ik nog aan marketing doen? We schuiven de vraag door naar u: waarom is marketing voor een cijferberoeper belangrijk?

Marketing is een essentieel bestanddeel van elke vrije beroepspraktijk.  Voor elke vrije beroeper, ook cijferberoeper, is het cruciaal om vanuit een onafhankelijke positie advies te kunnen geven.  Vrije beroepers kunnen maar onafhankelijk zijn waneer ze een gezonde, evenwichtige cliëntenportefeuille hebben.  Alleen al daarom zijn marketingvaardigheden belangrijk.

Maar marketing gaat niet alleen over het hebben van meer cliënten. Het gaat evenzeer over het aantrekken van andere cliënten:  meer rendabele cliënten, of cliënten met een lager risicoprofiel, of, waarom niet, cliënten waaraan men meer werkplezier beleeft.

Bovendien staan de juridische en cijferberoepen voor grote veranderingen. De wereld verandert. Geloof me, de cijferberoepers gaan marketing nog meer nodig hebben dan hen misschien lief is.

Een cijferberoeper heeft niet echt het imago van een vlotte marketeer. Merkt u toch een gedragswijziging bij de boekhouders, accountants, … ?

Dat beeld van de ‘vlotte marketeer’ is een cliché waar we dringend vanaf moeten. De kernvaardigheden van de marketeer zijn focus, discipline, doorzettingsvermogen, nieuwsgierigheid en inlevingsvermogen.  In de cijferberoepen opereren vandaag al heel wat topmarketeers, maar de meesten zijn zo verstandig om niet de schijnwerpers op te zoeken maar wel hun cliënten.

Maar in het algemeen is het duidelijk dat er vandaag meer openheid bestaat naar marketing toe.  Steeds meer vrije beroepers beseffen dat het een belangrijke vaardigheid is die niet meteen moet conflicteren met de deontologie of met de waardigheid van het beroep.  Goede marketing is een win-win: zowel de cijferberoeper als de cliënt worden er beter van.

Wat kunnen we verwachten van uw sessie op het seminarie “Marketing, verkoopstechnieken, nieuwe technologieën ten dienste van de boekhouder-fiscalist!” van 13 november?

Ik wil vooral structuur brengen in het marketing-denken. Ik zal trachten aan te geven hoe cijferberoepers in drie stappen moeten werken om een marketingstrategie voor hun praktijk uit te werken.  Ik reik daarbij een aantal eenvoudig te hanteren modellen en concepten aan (marketing is eigenlijk niet zo moeilijk), aangepast aan de wereld van de cijferberoepen. Ik wil ook de nadruk leggen op het belang van een sterke strategie en laten zien dat cijferberoepers veel meer marketinginstrumenten ter beschikking hebben dan ze wel denken.

Kan u tot slot nog één tip meegeven voor de cijferberoepers?

Hocus Pocus Focus.  De sleutel tot succesvolle marketing ligt bij het durven kiezen.  De marketing van vrije beroepers is te veel gericht op het ‘niet verliezen’ en te weinig op het ‘willen winnen’.  Of zoals Michael Porter stelde: “Strategy is about choices: You can't be all things to all people. The essence of strategy is choosing what not to do.” 

BIBF Wil u meer weten ? Schrijf u dan zeker in voor de studiedag “Marketing, verkoopstechnieken, nieuwe technologieën ten dienste van de boekhouder-fiscalist!” die het BIBF organiseert op 13 november.
De studiedag kost 1 euro voor BIBF-leden en -stagiairs en 25 euro voor niet-leden.
Het volledige programma en inschrijvingsmodaliteiten zijn terug te vinden op de website van het BIBF.

Gepubliceerd op 23-10-2014

  288