2. Nieuws
  4. Fiscaal jaaroverzicht 2017

Fiscaal jaaroverzicht 2017

Gepubliceerd op 15-01-2018

Niet alleen wegens de hervorming van de vennootschapsbelasting kunnen we 2017 een revolutiejaar noemen. De fiscus weet nu alles over Luxemburgse rekeningen van België. We krijgen binnenkort een eerste echte vermogensbelasting. Een broodnodige hervorming van de personenbelasting is officieel op de to do-lijst gezet. De minister gaat in de relaties met de fiscus het conflictmodel vervangen door een overlegmodel. En de belastinghervorming in de VS veroorzaakt internationale schokgolven.

In het nieuwjaarsnummer van Fiscale Actualiteit overloopt de redactie de fiscale gebeurtenissen van 2017, van het grote nieuws tot het anekdotische, soms amusant, soms dieptreurig. We schatten de impact in en leggen de verbanden bloot, met een knipoog naar de bredere actualiteit. Want niet alleen in het Verre Oosten, in het Witte Huis of op de beurs zouden wel eens onvoorspelbare dingen kunnen gebeuren in 2018. Ook fiscaal is onzekerheid troef, al was het maar omdat de gevolgen van veel maatregelen nog niet duidelijk zijn.

In het jaaroverzicht wagen we ons toch al aan enkele voorspellingen. En met onze verdere berichtgeving dit jaar pogen we alle nog openstaande vragen te beantwoorden. Aan niet te missen artikels zal er dit jaar dus geen gebrek zijn in onze pagina’s. We leven in interessante tijden voor fiscalisten

Koen Janssens

jn1724-kluw-infographicfiscaaljaaroverz2017-medres