Een onderneming waarderen hoe doen we dat?

Gepubliceerd op 06-10-2017

Het vaststellen van de waarde van een onderneming is niet eenvoudig. Er is nood aan een goed inzicht in de cijfers, marktpositie, strategie, toekomstverwachtingen en branche-informatie. Het gaat niet alleen om cijfers, ook om weinig tastbare en dus moeilijk meetbare elementen, zoals de bedrijfscultuur en de kwaliteit van het management. Dat is een complexe aangelegenheid. 

Het boek “Een onderneming waarderen. Hoe doen we dat?” gaat over de waardering van (de aandelen van) niet-beursgenoteerde ondernemingen, kmo’s, familiebedrijven, vrije beroepers en dienstverleners. We overlopen een waaier van waarderingsmethodes en -formules uit de praktijk en de literatuur en belichten de sterktes en zwaktes die aan elke methode verbonden zijn. 

Er bestaat echter geen magische rekenmodule of passe-partout voor de waardering van ondernemingen. De gepaste keuze van formules en parameters en de correcte interpretatie van de waarderingsresultaten vereist inzicht en ervaring. Waarderen is meer dan rekenen alleen, het is een metier.

Handige rekentool

  1305