Brexit zonder akkoord zal Vlaamse bedrijven miljoenen kosten

De bedrijfswereld houdt zijn adem in. Een zeer ‘softe’ of zelfs geen Brexit is het ideale scenario. Een ‘no-deal’ zou de Vlaamse bedrijven zuur kunnen opbreken.

Vorige week besliste de Britse regering om 13% taks op de import uit Europa te heffen. De andere 87 procent blijft tariefvrij, maar de prijzen van onder meer vlees, ondergoed en auto's gaan wel de hoogte in. De Vlaamse regering liet berekenen hoe groot de impact voor de Vlaamse bedrijven zou zijn. De analyse voorspelt weinig goeds.

Gepubliceerd op 15-03-2019

fancycrave-267706-unsplash

De autosector wordt hard getroffen

Van de ruim 27 miljard euro dat Vlaanderen jaarlijks naar het VK exporteert, zou 30 procent onderhevig zijn aan importheffingen. Dit komt jaarlijks neer op zo’n 800 miljoen euro (3,16 procent bovenop de totale Vlaamse export richting het VK)

Bijna 88 procent van die 800 miljoen euro is voor de rekening van de automobielsector. Een zware dobber voor een sector die al een tijdje in crisis verkeert. Ook in het VK zelf krijgt de automobielsector zware klappen, door het vertrek van enkele grote spelers, zoals Honda.

Ierse concurrentie

De recente beslissing van de Britse regering om in geval van een no deal geen grenscontroles uit te voeren aan de Ierse grens, en er dus geen tarieven te heffen, is zout op een open wonde. Goederen vanuit Ierland (EU-lidstaat) zouden zo dus zonder barrières naar het Britse Noord-Ierland kunnen bewegen.

"Een serieus risico voor de Vlaamse industrie", meent Bourgeois. Een 'gat' in de interne markt kan de economische schade voor Vlaanderen en de EU significant verhogen. Een gelijk speelveld met het Verenigd Koninkrijk is ook post-brexit van belang voor de Vlaamse bedrijven.

Het Verenigd Koninkrijk is de op drie na grootste exportmarkt voor Vlaanderen. Bij een harde brexit zouden 28.000 Vlaamse jobs bedreigd kunnen zijn.

  54