Bent u klaar voor de toekomst?

U hebt het de afgelopen maanden wel vaker gehoord: uw beroep is in volle verandering. Misschien hebt u hier oren naar en hebt u al kleine of minder kleine veranderingen in uw manier van werken aangebracht. Goed zo, we zijn blij dat te horen. Of u vindt dit maar onzin ? U heeft meer dan genoeg werk en ziet niet in waarom er ook maar iets moet veranderen ? We zetten de puntjes op de i en proberen u in een eerste artikel aan te tonen dat de evolutie onvermijdbaar is. Later praat TaxWorld ook nog met iemand gespecialiseerd in marketing voor vrije beroepen en gaan we dieper in op het verkoopsaspect van uw beroep. Want marketing en sales zullen nu eenmaal een deel van uw werk gaan uitmaken. We hopen dat u mee op de kar naar de toekomst springt.

 

Verandering ?

Tal van aspecten liggen aan de basis van de verandering. De snel evoluerende technologie is er daar maar eentje van. E-invoicing die tot automatisering leidt, klanten die zelf taken willen en zullen overnemen, … leiden ertoe dat u uw werk als cijferverwerker zal zien afnemen. Uw klanten krijgen echter ook nieuwe verwachtingen: zij worden steeds veeleisender en willen dat hun boekhouder een adviserende rol aanneemt. Die vraag is er nu al en Nederlandse kantoren spelen hier bijvoorbeeld al goed op in. Zo is er in Nederland een kantoor dat de klant niet alleen bijstaat met accountancy- en fiscaal advies (de klassiekers), maar dat ook een team van partners heeft waardoor de klant makkelijk bijgestaan kan worden door een financial planner, een advocaat, een marketeer en ga zo maar verder. De focus ligt op groei en het accountancykantoor heeft het prijsmodel daaraan aangepast: groeit de klant, dan betaalt deze iets meer voor de diensten van het kantoor. Is er geen groei, dan deelt het kantoor mee in de schade: het wordt minder betaald.

Dit is maar één (eerder avontuurlijk) voorbeeld en waarschijnlijk niet hét model voor u maar twee zaken onthouden we hier alvast uit : het toenemend belang van uw prijsmodel en samenwerking met andere cijferberoepers en/of verbonden beroepen.

Gedaan met uurtje factuurtje

Gelooft u nog in het prijsmodel dat u uw klant factureert voor de tijd die u voor hem aan het werken bent ? Velen zullen het niet met u eens zijn en zijn ervan overtuigd dat ze een ander prijsmodel moeten gaan voorzien. Wat dat dan moet zijn, kunnen we niet zomaar zeggen. Wat het niet mag zijn, is dat uw klanten minder gaan betalen voor de diensten die u ze aanbiedt. Integendeel…

Samenwerken een must

De toekomst is aan de netwerkers. In een wereld die snel evolueert, met een wetgeving die steeds complexer wordt, wordt het steeds moeilijker – en stresserender – om van alle wijzigingen op de hoogte te blijven. Is het u ook al overkomen dat een van uw klanten u een artikel uit de krant met een nieuwe maatregel onder uw neus duwt en vraagt: waarom doet u dit niet voor mij ? En misschien kent u de details van de maatregel op dat moment nog niet, omdat het nu eenmaal onmogelijk is om altijd alles te weten, omdat u niet altijd de tijd hebt om uw vakliteratuur te lezen, en ga zo maar verder… Maar hoeft u echt alles nog te kennen ? Er gaan stemmen op die pleiten voor specialisatie. Meer nog, een enquête die het BIBF eerder dit jaar bij haar leden hield, toonde aan dat een kwart van de boekhouders(-fiscalisten) ofwel al als specialist werkte ofwel zinnens was om zich te gaan specialiseren. Specialisatie, allemaal goed en wel. Maar een goed uitgebouwd netwerk, in welke officiële of niet-officiële vorm dan ook, wordt dan wel belangrijk. Het laat u toe om te specialiseren in kennis of activiteiten terwijl u voor de vragen waar uw klant uw hulp voor nodig heeft en die niet binnen uw expertise vallen een beroep kan doen op uw netwerk. Het laat u toe uw rol als vertrouwenspersoon zo goed mogelijk te benutten.
Heel belangrijk hierbij is de keuze van je partners in je netwerk. Wat geldt in je privéleven, is ook hier van toepassing: je kunt vaak beter vrijgezel zijn dan een verkeerde partner kiezen.

Saai beroep ? Neen toch

U merkt het: uw beroep is in volle evolutie en er valt zoveel te vertellen en te leren. De wijzigingen laten u toe zelf te evolueren, te groeien, … John F. Kennedy zei ooit: “Change is the law of life. And those who look only to the past or present are certain to miss the future”. Dit is hier helemaal van toepassing. Neemt u de uitdaging aan ? Dan durft toch niemand meer te zeggen dat een boekhouder een saai imago heeft ?

BIBF Wil u meer weten ? Schrijf u dan zeker in voor de studiedag “Marketing, verkoopstechnieken, nieuwe technologieën ten dienste van de boekhouder-fiscalist!” die het BIBF organiseert op 13 november.
De studiedag kost 1 euro voor BIBF-leden en -stagiairs en 25 euro voor niet-leden.
Het volledige programma en inschrijvingsmodaliteiten zijn terug te vinden op de website van het BIBF.

Gepubliceerd op 16-10-2014

  279