De Pink Tax: waarom vrouwen meer betalen voor hetzelfde product dan mannen

Gepubliceerd op 06-03-2020

Gaat u wel eens naar de supermarkt of kledingwinkel? Dan ziet u duidelijk het verschil tussen zogenaamde “mannelijke” en “vrouwelijke” producten. De ene heeft vaak een blauwe kleur, terwijl de andere vaak roze zijn. In essentie zijn beide producten gelijk, met dus een verschil in kleur … maar ook in prijs. Uit onderzoek blijkt dat de “vrouwelijke” producten zo’n 10 à 30% duurder zijn dan hetzelfde “mannelijke” product. Maak kennis met de Pink Tax.

In elke levensfase

De Pink Tax begint al bij de geboorte; babykleding, speelgoed en verzorgingsproducten voor meisjes zijn duurder. Ook in een latere levensfase blijven bepaalde producten en diensten duurder voor vrouwen, denk maar aan een kappersbezoek of een verzekering afsluiten.  

Deze roze belasting is geen lokaal verschijnsel, maar een globaal fenomeen. In de Verenigde Staten rekende een onderzoeksbureau uit dat vrouwen gemiddeld 37 procent meer betalen voor hetzelfde product. Dit prijsverschil zorgt ervoor dat vrouwen per jaar ongeveer 1320 dollar meer uitgeven dan mannen aan dezelfde producten.

Nature vs. Culture

Waarom vragen bedrijven meer geld voor de producten die zij specifiek voor vrouwen maken? ‘Mannen en vrouwen kiezen en kopen verschillend’, vertelt Erik Schampers, marketing- en innovatiestrateeg. ‘Uit onderzoek komt keer op keer naar voren dat vrouwen bereid zijn meer te betalen voor een product, omdat zij een connectie voelen met dat product. Daar maken bedrijven gewoon slim gebruik van. En dan gaat het echt niet alleen over verzorgingsproducten, maar denk ook aan Lego voor meisjes, een spijkerbroek kopen, het laten stomen van een blouse, ga zo maar door.’

Onzin, zegt genderdeskundige Marjan van Dijk van de Universiteit van Utrecht. ‘Uit veel onderzoek, zoals dat van professor Rebecca Jordan-Young, blijkt zelfs dat de hersenen van mannen en vrouwen nagenoeg overeen komen. Al de voorkeuren die Schampers noemt zijn aangeleerd en cultureel bepaald. Al vanaf het moment dat een meisje wordt geboren, wordt haar verteld dat ze voorzichtig moet zijn. Jongens daarentegen worden aangemoedigd om risico’s te nemen en stoer te zijn. Het is daarom volgens haar niet wonderlijk dat vrouwen op latere leeftijd inderdaad eerder geneigd zijn om meer te betalen.’

Wettelijk?

  176