9 op de 10 Belgische bedrijven kampt met wanbetalingen

Uit onderzoek van de kredietverzekeraar Atradius bij 2.769 West-Europese B2B-bedrijven blijkt dat 93,50 % van hen kampt met wanbetalers. Dat is meer dan vorig jaar, toen 90,7% van de bedrijven met wanbetalingen werd geconfronteerd. Gemiddeld 42 % van de totale waarde aan B2B-vorderingen wordt zo laattijdig betaald. “Voor veel bedrijven genereert de binnenlandse markt een belangrijk deel van laattijdige betalingen en oninbare vorderingen”, zegt Christophe Cherry, Country Director België-Luxemburg bij Atradius.

De vertraagde betalingen kennen verschillende oorzaken:

  • bedrijven geraken financieel niet rond;
  • het gebruik van openstaande facturen wordt ook gehanteerd als een bewuste financieringsvorm.

Als gevolg hiervan worden laattijdige betalingen door 20,1% van de leveranciers in België aangemerkt als een reden waarom ze betalingen aan hun eigen leveranciers moesten uitstellen.

“En de lucht klaart nog niet op”, voorspelt Christophe Cherry. “42% van de respondenten verwacht dat het betalingsgedrag van hun B2B-klanten zal verslechteren.”

Aangezien België een exportgedreven economie is, hebben de verkiezingsuitslagen in Nederland, Frankrijk en Duitsland – de belangrijkste handelspartners van België – een grote impact. Betaalvertragingen in de buurlanden kunnen leiden tot overloopeffecten en een verhoogd risico voor onze Belgische bedrijven die in het buitenland handel drijven. Dat effect was al duidelijk bij de Brexit vorig jaar. Maar ook verder van huis heeft de politiek een aanzienlijke invloed. Bijna een op de drie (30,1%) Belgische bedrijven gaat de controle op de kredietwaardigheid van afnemers verhogen om laattijdige betalingen als gevolg van het Amerikaanse protectionisme te voorkomen en te minimaliseren. Bijna 25% doet dat om de wanbetalingen door de groeivertraging in Azië te voorkomen.

Het onderzoek voor de Atradius Betalingsbarometer wordt jaarlijks verricht voor vier regio's over de hele wereld: West-Europa, Oost-Europa, Amerika en Azië-Pacific. Het meet de betalingspraktijken en het gedrag van B2B-bedrijven. Aan de West-Europese enquête hebben 2769 B2B-bedrijven deelgenomen.

Gepubliceerd op 12-04-2017

  792