Uw toekomst als accountant? Hoe ziet die eruit?

De boekhoudsector ondergaat momenteel een ingrijpende transformatie. Het is dus goed mogelijk dat uw beroep er totaal anders uitziet dan twintig jaar geleden. En de kans is nog groter dat over tien jaar uw beroep er opnieuw totaal anders zal uitzien. Enkele hedendaagse tendensen dragen bij aan deze transformatie. Welke dat zijn, ontdekt u in dit artikel.  

Gepubliceerd op 17-10-2019

istock-1006793092

Digitalisering - meer dan facturen via pdf versturen

Deze trend is u waarschijnlijk niet ontgaan. De digitalisering zet zich met snelheid door in de boekhoudsector door en vertaalt zich meer dan alleen in facturen in pdf versturen of het digitaal inboeken. Digitale tools kunnen u en uw medewerkers helpen aan uw administratieve verplichtingen te voldoen en efficiënter te werken. Het wordt pas echt interessant als deze tools ook facturen gaan analyseren of een boekingsvoorstel doen, waarbij het hele analyseproces en de controle van de gegevens automatisch verloopt. Hierdoor krijgt u extra tijd en ruimte om technische en complexe informatie op een begrijpelijke manier uit te leggen aan klanten.

 

Uw activiteiten digitaliseren is ook vanuit een ander oogpunt een must. Nieuwe (privacy-)regels, zoals GDPR, zorgen ervoor dat u op een andere manier met gegevens moet omgaan. Bedrijfsdata of persoonlijke informatie over uw klanten moeten voldoende beveiligd worden en u moet ten allen tijde kunnen aantonen wat u met deze gegevens aanvangt. Het aanleggen van een logboek en een digitale kluis – waarin, acties, persoonlijke gegevens en dossiers beheerd worden - is een voorbeeld van een nieuwe verplichting die de toekomst van het accountantskantoor mee vorm geeft.

Concurrentie en de “war for talent”

De concurrentie in uw sector is hard. Op lokaal vlak moet u optornen tegen directe concurrenten. Grotere advieskantoren doen volop overnames of fuseren. Daarnaast zijn er ook opkomende starters die de markt innoveren en transformeren. In deze concurrentiestrijd omringt u zich dus best met ervaren medewerkers of nieuw opkomend talent om uw dienstenportefeuille, en dus ook uw kantoor, te bestendigen.

Hoe u dat voor elkaar krijgt? Niet zozeer met royale aanbrengbonussen, maar wel aan de hand van employer branding. Employer branding is vooral een kwestie van uw kantoor neerzetten als een merk. Het moet voor nieuwe medewerkers direct duidelijk zijn waar uw kantoor voor staat. Bovendien hechten (jonge) accountants erg veel belang aan een vooruitstrevende werkomgeving. Flexibele werkomstandigheden, loopbaanbegeleiding, doorgroeimogelijkheden en efficiënte werkmethodes zullen nieuwe medewerkers over de streep trekken om voor uw kantoor te kiezen.

Aanbod van financiële diensten wijzigt ingrijpend

Uurtje-factuurtje als verdienmodel of handmatig inputwerk is aan zijn einde toe. Als accountant evolueert uw beroep van cijferberoeper naar vertrouwenspersoon met brede kennis. Voor ondernemingen en ondernemers bent u een belangrijk aanspreekpunt voor advies en bijhorende optimalisaties, ook op persoonlijk vlak. Het bedrijfsvermogen en het persoonlijke vermogen van de ondernemer raken bovendien meer en meer met elkaar verstrengeld. Daarom zegt 1 op 3 accountants zich naar de toekomst toe te willen focussen op persoonlijke financiële planning of vermogensplanning.

 

Met vermogensplanning, als extra service of dienstverlening, vervult u uw rol als vertrouwenspersoon en zal u uw huidige klanten ook op langere termijn aan u weten te binden. Bovendien is de stap naar persoonlijke financiële planning, voor u als accountant, makkelijk gezet. Van alle trends die hierboven werden aangehaald, is deze waarschijnlijk het makkelijkste te implementeren in uw kantoor.

  1187