Kilometerheffing, eurovignet en tol: Europa indexeert maxima voor vrachtwagens van meer dan 3,5 ton

Gepubliceerd op 24-07-2020

De Europese Eurovignet- of tolrichtlijn legt minimum- en maximumbedragen op voor het verrekenen van infrastructuur- en milieukosten aan transportbedrijven met vrachtwagens van meer dan 3,5 ton. Die tarieven worden om de 2 jaar geïndexeerd. De meeste maxima stijgen lichtjes. De minima wijzigen niet.

Meer diepgaande info over kilometerheffing vindt u op monKEY, de meest gespecialiseerde databank voor boekhouders en fiscalisten. Ontdek alle mogelijkheden en voordelen voor u >

Infrastructuurheffing: maxima stijgen voor hoogste en meest vervuilende klasse

De infrastructuurheffing moet in principe de kosten dekken voor de bouw, het onderhoud, de exploitatie en de ontwikkeling van de weginfrastructuur. Het maximumbedrag dat de lidstaten mogen aanrekenen voor het gebruik van hun infrastructuur hangt af van de Euronorm en van het aantal assen van de vrachtwagen. De maxima stijgen voor de hoogste en meest vervuilende klasse met 78 euro per jaar. Voor de minste vervuilende zware vrachtwagens is er een daling met 8 euro per jaar.

Jaartarief

Max. 3 assen

Min. 4 assen

EURO 0

1.475

2.472

EURO I

1.282

2.140

EURO II

1.116

1.861

EURO III

970

1.617

EURO IV of minder vervuilend

882

1.471

Het dagtarief is hetzelfde voor alle voertuigen en stijgt van 12 naar 13 euro.

Kosten voor lucht- en geluidsverontreiniging: maxima stijgen voor iedereen

  131