Gepubliceerd op 25-02-2020
Administratieve btw-vereenvoudiging voor bouwheren
Elke bouwheer met bouw- of verbouwplannen moest tot voor kort een traditionele btw-bouwaangifte (formulier 106/3) indienen binnen de 3 maanden na betekening van het kadastraal inkomen. Sinds 20 augustus 2018 is er sprake van een vereenvoudigde procedure via een nieuw formulier in te dienen binnen diezelfde termijn.
De oorspronkelijke btw-aangifte mét papierwinkel behoort nu definitief tot het verleden. In de plaats worden bouwheren verplicht om een eenvoudige lijst van gegevens in te dienen over hun pas opgerichte gebouw. Bijlagen zijn niet nodig. Die bijlagen - lees de plannen en bestekken van het gebouw, relevante facturen en andere bewijsstukken die bv. betrekking hebben op het eigen werk of op het werk dat familieleden gratis uitvoerden - moeten wel gedurende 5 jaar worden bewaard, te rekenen vanaf de betekening van het kadastraal inkomen. Op vraag van de btw-administratie moet men die kunnen voorleggen.
Eigenaars van een pas opgericht gebouw die van de btw-administratie een ‘verzoek om inlichtingen’ ontvangen, moeten binnen de 3 maanden na betekening van het kadastraal inkomen ‘specifieke inlichtingen’ over dat gebouw verstrekken.