Economisch beroepsbeoefenaar = knelpuntberoep ?

Tax Trendcatcher 1

Gepubliceerd op 26-09-2018

Voor economische beroepsbeoefenaars wordt het steeds moeilijker om goed en gekwalificeerd personeel te vinden. Zowel de grote als de kleine kantoren ondervinden dat, zo blijkt uit de Tax Trend Catcher van Wolters Kluwer bij honderden professionals. En die goeie mensen houden als je ze gevonden hebt, dat blijkt vooral een kwestie van flexibiliteit.

Wat is de Tax Trend Catcher?

De Tax Trend Catcher is een online survey van Wolters Kluwer in samenwerking met onderzoeksbureau iVOX. Aan het onderzoek namen 308 zaakvoerders en 97 medewerkers van boekhoud- en accountantskantoren deel.

Bedoeling is in beeld te brengen hoe economische beroepsbeoefenaars vandaag tegen hun job aankijken. Hoe zien ze het beroep in de toekomst evolueren? Waar liggen hun prioriteiten? Waar halen ze hun informatie vandaan? En hoe vinden ze goed personeel voor hun kantoor?

De juiste mensen vinden

Alle types kantoren (van klein over middelgroot tot groot) hebben moeite om de juiste mensen te vinden. 80 % van de ondervraagden antwoordt dat dit moeilijk of onmogelijk is. Opvallend, het maakt daarbij eigenlijk niet uit of het kantoor zoekt naar generalisten, dossierbeheerders of specialisten (bv. btw-specialisten, vermogensplanners).

Ook de zoektocht naar nieuwe partners of collega-zaakvoerders is verre van evident: 11 % vond dat makkelijk, maar 38 % vindt geen goede partner.

Hoe medewerkers aan kantoor binden?

Goede medewerkers aantrekken, en minstens even belangrijk, de bestaande personeelsleden aan het kantoor binden, doe je door goede arbeidsvoorwaarden aan te bieden. Dat is evident. Maar het is dan natuurlijk essentieel om te weten, welke voorwaarden (potentiële) medewerkers zo belangrijk vinden. Wat bieden de kantoren vandaag aan:

  • autonomie, verantwoordelijkheid en vrijheid in het uitvoeren van de job (52 %)
  • verloningspakket en verlof (50 %)
  • jobzekerheid (41 %)

Maar, wat blijkt het allerbelangrijkste te zijn: flexibiliteit. We zijn immers allemaal steeds meer op zoek naar een evenwichtige work-lifebalans. Die flexibiliteit zoeken medewerkers zowel in de werkuren, als in de plaats van tewerkstelling (bv. thuiswerk).

Opnieuw beginnen, opnieuw voor de job kiezen?

7 van de 10 respondenten zouden met alle kennis die ze nu hebben opnieuw voor hun job kiezen. Vooral de 50-ers staan negatief tegenover hun beroepskeuze en zouden nu een andere keuze maken.

Wat zeggen de beroepsinstituten?

Mirjam Vermaut, Voorzitter BIBF, is in een eerste reactie op dit onderzoek niet verwonderd over de resultaten: “Naast de digitalisering en de adviesverlening op maat is het zoeken van geschikte medewerkers de grote uitdaging in onze sector. Het is dan ook onze taak als Instituut om de aantrekkelijkheid van het beroep in de kijker te zetten: een zeer gevarieerd en intellectueel uitdagend beroep met permanent klantencontact in een sterk wijzigende economische context. Saai is iets anders”, aldus de Voorzitter van het BIBF. Zij meent verder dat de  digitalisering een passend antwoord zal zijn om de nood aan flexibiliteit beter in te vullen.  


 Meer resultaten? Lees volgende week ‘Evolutie van het boekhoudkantoor’

 

  1094